Door te mediteren kom je even helemaal tot rust. Je richt de aandacht op jezelf, op je ademhalen en op je lichaam. Na een goede meditatie ben je er weer hélemaal klaar voor en kunnen zaken als stress of nare gevoelens minder sterk aanwezig zijn. Meditatie om je dag te beginnen is een slimme zet, waarbij het wel belangrijk is om te letten waar je dit in huis doet. In dit artikel leg ik uit waar in huis je het best een meditatie kunt doen om je dag te beginnen!

Meditatie in bed als je wakker wordt

Een van de betere plekken om een meditatie om je dag te beginnen te doen, is gewoon in je lekkere warme nestje! Als je wakker wordt kun je gelijk een meditatie starten en ontspannend blijven liggen. Op die manier ben je nog niet langs allerlei zaken gelopen die hebben kunnen zorgen voor afleiding. Voor je het weet ga je weer automatisch aan de slag met de dag en zit je alweer in de auto op weg naar kantoor.

Tips bij mediatie in bed om je de dag te beginnen

Om te zorgen dat je de meditatie in bed optimaal ervaart, heb ik hieronder enkele tips geplaatst. Lees ze door en pas ze vooral toe!

  • Zet je wekker wat eerder: om niet te hoeven haasten is het slim om je wekker bijvoorbeeld een kwartier eerder te zetten.
  • Zet internet van telefoon ’s avonds uit: om te voorkomen dat je bij het openen van je telefoon voor de meditatie overspoeld wordt door berichten, is het aan te raden om je internet uit te zetten.

Meditatie in een rustige kamer in huis

Natuurlijk kun je ook een andere rustige ruimte in huis op zoeken om te gaan mediteren. We zijn woningen tegengekomen waarbij er zelfs een complete meditatie ruimte was gebouwd. Met ingebouwde speakers kun je hier helemaal tot rust komen. Let er wel op dat je de kamer afsluit, zodat niemand je kan storen tijdens de meditatie om je dag te beginnen!

Tips bij meditatie in een rustige kamer

Als je ervoor kiest om de positieve ochtend meditatie in een rustige kamer te doen, zijn onderstaande tips erg handig om mee te nemen.

  • Sluit ramen en deuren: dit zorgt ervoor dat je minder afgeleid zult zijn. Daarbij kan ook niemand de kamer binnen rennen op het moment dat jij net lekker in je ochtend meditatie zit.
  • Geen computers, media en andere toestanden: houd de kamer zo ‘clean’ mogelijk, zodat je eigenlijk alleen maar kunt focussen op jezelf. Dus geen posters, computers of boeken!

Meditatie op de bank in de woonkamer

Uiteraard kun je ook gewoon na het ontbijt op de bank ploffen en genieten van een heerlijke meditatie. Hou er wel rekening mee dat er altijd iemand kan aanbellen, de huis telefoon over kan gaan of iemand anders in huis voorbij raast om naar zijn of haar werk te gaan. De bank is echter wel een aangename plek; je voelt je er vaak op je gemak en het is een zachte ondergrond.

Tips bij meditatie in de ochtend op de bank

Om optimaal te genieten van een ochtend mediatie op de bank, is het raadzaam om deze tips in acht te nemen:

  • Probeer zo ontspannen mogelijk te zitten: ga niet in de normale bank-zithouding zitten, maar neem eerder een kleermakerszit aan. Zo ontspan je het meeste!
  • Stel andere in huis op de hoogte: wanneer jij samenwoont met meerdere, is het slim deze in te lichten over jouw meditatie in de ochtend om de dag mee te beginnen. Zo kunnen zij rekening houden met jouw momentje.

Zaken om op te letten bij meditatie om je dag te beginnen

In grote lijnen zijn er bij mediteren een aantal voorwaarden om te zorgen voor een goed begin van je dag. Check deze laatste tips en geniet vervolgens van een heerlijk momentje voor jezelf.

  • Zoek een rustige plek: zorg een rustige plek in huis, waar je zo min mogelijk afgeleid wordt.
  • Zorg voor een zachte ondergrond: waar je ook in huis gaat mediteren, zorg voor een heerlijk zachte ondergrond. Hierdoor kun je langer zitten, zonder dat je onaangenaamheden ervaart.
  • Creëer zo min mogelijk afleiding: zorg voor zo min mogelijk afleiding. Denk aan het kruizen van zo min mogelijk zaken op de route naar je meditatie plek.
  • Zet een koptelefoon op: het is bij mediteren altijd aan te raden om een koptelefoon te gebruiken. Je ervaart het geluid beter én je wordt minder afgeleid door iets om je heen.
  • Accepteer omgevingsgeluiden: mocht je toch geluiden ervaren die niet te vermijden zijn (denk aan vliegtuigen bij jouw in de omgeving), dan is het raadzaam om deze gewoon te accepteren. Omarm ze kort, maar richt daarna weer de focus op je ademhaling!

Heb jij nog meer tips over een mediatie in de ochtend om je dag mee te beginnen? Wij zijn benieuwd!